How is made? - ORIOL FERRÉ

How is made? de la pràctica a la teoria
Idees i processos creatius en l'elaboració de materials didàctics
A càrrec d'Oriol Ferré i Puntos
ESMUC, 10 de març de 2012


Massa sovint es dóna per suposat que ningú no té dret a dubtar d'una evidència, d'un fet o d'una explicació acceptada per la comunitat, a no ser que s'aporti una solució o definició millor a l'existent. Aquest fet és un dels principals problemes a l’hora de crear noves idees, ja que des del mateix moment que es crea, aquesta ha de lluitar per sobreviure enfrontant-se a les més antigues, "tòtems", que no necessiten fer cap esforç per mantenir-se en el seu "pedestal". És llavors quan l'injust desequilibri entre la nova idea i l'establerta reprimeix la germinació de noves línies de pensament i amb elles les ganes, la il·lusió i l'autoestima dels seus creadors: mestres, artistes, intel·lectuals, científics... els quals amb el temps perden les ganes d'innovar i acaten les normes tot acceptant els coneixements que les sustenten com a vàlides.

En aquest sentit, Edward De Bono ens recorda que una nova idea no té perquè ser la conseqüència d'anys de treball i esforç: <<la mateixa insatisfacció cap a una idea acceptada ens acosta més a la nova solució>>, idea o punt de vista diferent, el qual haurem de validar per determinar si és millor o no a l'anterior.
 
La creativitat és un procés, al contrari del que molts pensen, per a ser creatius no és necessària cap inspiració divina que ens guiï en el camí a seguir. Picasso acostumava a dir: "la inspiración existe pero nos tiene que encontrar trabajando". Pero s'ha d'anar en compte: en el procés de la generació d'idees, el concepte "treball" està distorsionat ja que no hi ha una relació directa entre l'esforç i els resultats obtinguts. Caldrà doncs estar receptiu ja que les idees poden aparèixer en qualsevol moment.
 
El treball presentat és el resultat de la recerca i l'esforç -allunyar-se voluntària i involuntàriament de maneres de fer acceptades-, “de” crear relacions i nexes d'unió entre conceptes aparentment allunyats, per jugar a discriminar informació considerada vàlida i acceptada i alhora re-interpretar i crear noves definicions les quals s'adaptin millor a les idees creades. Durant el taller es mostraran alguns dels resultats obtinguts a partir de l'elaboració de nous materials didàctics, així com també de les idees i els processos que n'han facilitat la seva creació.
 
Cal que tots ens animem a buscar noves i millors maneres d’ensenyar. La tasca docent necessita creativitat i és en l'elaboració i l’adaptació de materials on aquesta pot esdevenir la punta de l'iceberg, així com una oportunitat per fer-nos la feina més creativa, divertida i interessant.


CURRÍCULUM BREU
Va néixer a Sant Cugat del Vallès, i ja de ben petit havia creat i
inventat varietat d’artilugis per divertir-se i divertir als altres, però sobretot
gaudint del procés de creació.
El 2008 finalitza estudis superiors de Trombó Jazz i Música Moderna a l’ESMUC amb John Dubuclet. Durant aquest període va tenir l’oportunitat de treballar amb l’Ester Bonal, qui li va obrir les portes a la pedagogia musical.
El 2011 és Diplomat pel San Francisco Orff Schulwerk Course (EUA), on obté l'Orff Schulwerk Certification i ha completat la seva formació pedagògica amb mestres com Christa Coogan, Doug Goodkin, James Harding, Keith Terry, Kofi Gbolonyo, Sofía López-Ibor, Verena Maschat i
Wolfgang Hartmann entre altres.

Actualment combina les tasques de professor i director de l'Escola
Municipal de Música Miquel Blanch de Castellbisbal on realitza les
assignatures de llenguatge musical, harmonía i trombó, amb l’exercici de
trombó a l’Orquestra Simfònica Sant Cugat i al grup de Rumba Catalana
Derrumband.

Forma part de la comissió de formació i investigació de l'ACEM
(Associació Catalana d'Escoles de Música) i és membre actiu del grup de
treball Orff-Catalunya, on entre altres col·labora i coorganitza cursos de
formació amb l’associació Orff-Espanya a Catalunya, organitza les
jornades d'Auto-formació de Pedagogia Musical EMM Miquel Blanch, i
juntament amb Xalom Cucurella, és impulsor del projecte de
Soudpainting, Wholegroup-Play.

Durant aquests anys ha seguit creant molts i variats materials, sempre
amb l’intenció de gaudir i fer gaudir als altres amb el procés i
l’aprenentatge musical.